Laatjeennootje.reismee.nl

Ijskoud water en breuklijnen

Alweer vroeg op pad richting Thingvelir. Hier loopt de breuklijn van de tectonische platen tussen het amerikaanse continent en euraziesche continent en precies op dit punt is t heel goed zichtbaar.

We klauteren wat rond hier. Best bizar als je bedenkt met hoeveel kracht de rotsformaties omhoog gedrukt zijn. Dat moet een hels kabaal gegeven hebben. We krijgen te horen dat de platen nog elk jaar ongeveer 6 cm uit elkaar drijven.

Hierna gaan we naar t meetingpoint van Scubadive.is. We gaan de kloof ook van onderwater bekijken.

Alleen t droogpak aantrekken is al een heel gedoe. Vooral de seal om je nek zit niet echt comfortabel. Dan moet je daarna ook nog een kap op je hoofd en handschoenen aan.

Wetende hoe een pinguin zich voelt waggelen we over t pinguin zebrapad richting de kloof.

Dan gaan daar de vinnen aan en t masker op en waggelen we de trap af t water in. Niet echt handig met vinnen en al die trap af maarja met de handschoenen aan is t niet makkelijk om in t water deze nog aan te trekken.

We waren voorbereid opdat t water echt zeer zou doen in ons gezicht (t enige stukje huid dat nog bloot is) maar we vinden t allebei overdreven. Zo koud is t niet ( drie graden water)

We spartelen wat rond in t water. 'T is best lastig manouvreren in zo'n droogpak. T heeft megaveel drijfvermogen. Wat ik ook probeer, ik kom niet onderwater met mijn hoofd. Ook van je buik naar je rug draaien is een hele klus.

Ik probeer zo goed en zo kwaad als t kan wat foto's te maken maar ook t bedienen van de camera met handschoenen aan is lastig. Menno is op een gegeven moment de groep een beetje kwijt omdat ie weinig zicht heeft aangezienzijn masker beslagen is. We kunnen wel 70 meter diep kijken zo helder is t water. Op een bepaald moment is de kloof zo nauw dat we beide continenten aan zouden kunnen raken maar helaas kunnen we niet zo ver onderwater komen.

We dobberen zo ruim een half uur rond waarna we weer terug naar de aankleedplek lopen om ons weer uit de kleding te hijsen. Nog steeds hebben we t niet koud.

Een ervaring rijker vertrekken we richting onze tweede bestemming van die dag.

Na een uur rijden zien we al rookpluimen in de verte. De geisers.

Geiser Stokkur doet t elke 4 minuten dus heel lang hoeven we niet te wachten. Wauw wat een hitte komt er vanaf als hij uitbarst. We worden ook niet nat ookal staan we dichtbij omdat door de hitte alles al verdampt voordat t op de grond komt. We bekijken hem meerdere keren en lopen ook nog langs de andere geisers maar deze hebben er weinig zin in.

Hup de auto weer in en door....

Volgende bestemming is de Gulfoss waterval. Dit is echt een hele grote. We hebben wederom geluk met t weer. De zon schijnt alweer rn we hoeven niet lang te zoeken naar de regenboog. Het waait wel behoorlijk dus we worden wel lekker gedoucht.

En weer door. We hebben nu bijna alle bezienswaardigheden vd gouden cirkel gezien maar we willen vandaag ook de vulkaankrater Kerrid nog zien. Dit is echt gaaf. Helaas staat de zon door t late tijdstip al te laag en staat de krater in de schaduw.

Hierna rijden we terug naar ons huisje in Selfoss waar de hottub op ons wacht.

Nys Mieke

Knap en boeiend verslag, proficiat
Als het mag, even enkele vraagjes
Moet je die uitstap breuklijn onderwater (droogpakken enzo) reserveren?
Hoeveel is de prijs voor de benzine? Hoeveel reden jullie in totaal op?
Reserveerde jullie de huisjes van te voren en wat is hier de prijs van?
Alvast hartelijk bedankt en vriendelijke groeten van een toekomstige ijslandbezoekster.
nysmieke@hotmail.com