Laatjeennootje.reismee.nl

IJsberg in zicht

Om 06.05 uur zitten we in de auto op weg naar (alweer) de vogelrotsen. Maar eerst worden we begroet door mamma en kleinje schaap.

We zijn de enigen die daar zijn op dit tijdstip en we zien heel veel vogels maar puffins ho maar. Dan fotograferen we maar twee eenden die over t strand waggelen.

We rijden door naar t strand van Vik. Dit is zwart steenstrand. We klooien hier wat met onze fototoestellen totdat t te erg vloed wordt en we zo ongeveer weggespoeld wprden door de hoge golven.

We ontbijten in de auto met druiven en bananen.

Dan rijden we zo'n twee uur en stoppen we bij de Svartifoss waterval. We beginnen aan de lange en zware klim omhoog (140 meter stijgen en een paar km lang).

Via rotsen en allerlei trappen in de wand komen we aan bij de waterval. Hij heet Svartifoss omdat de rotswand waarover de waterval stroomt zwarte basaltrots is. Het is inmiddels de zoveelste waterval hier maar ook deze vinden we weer speciaal.

Dan de terugtocht naar de auto. Dit is voor mij met mn knie heel erg afzien. Uiteindelijk komen we toch terug bij de auto en ben ik trots op mezelf dat t gelukt is.

Nu nog 50 km rijden naar de laatste bezienswaardigheid van vandaag: Jokulsarlon oftewel het ijsbergenmeer.

We hadden voor we hierheen gingen al plaatjes van dit meer gezien en uiteraard ook de films die hier gemaakt zijn (2 james bond films en tomb raider) maar in werkelijkheid is het nog aparter.

Het meer wordt gevoedt door de snelst krimpende gletsjer van Ijsland en er breken doorlopend stukken ijs van af die in het gletsjermeer plonsen. Het ijs is ongeveer 1000 jaar oud.

We maken een boodtochtje over t meer met een amfibievoertuig. Wat een fraai gezicht. Allemaal blauwe ijsschotsen die daar drijven. Sommige groter dan een huis. Hiertussen zwemmen honderden zeehonden. Het is een paradijs voor ze aangezien ze geen natuurlijke vijanden hebben hier en omdat t meer in open verbinding staat met zee is er voldoende haring voor ze om te eten.

Na de boottocht struinen we nog lang rond om t meer en genieten van t uitzicht.

Als we t uiteindelijk te koud krijgen rijden we door naar ons hotel voor de nacht.

We kunnen hier meeeten met een Ijslands buffet. De Ijslandse vleessoep met chili is erg lekker en ook de andere gerechten gaan er goed in. Menno doet zich tegoed aan allerlei visgerechten. Als toetje krijgen we huisgemaakt boerderijijs en rabarbertaart.

Dit was een topdag!!