Laatjeennootje.reismee.nl

Er zit een luchtje aan...

Vanmorgen vroeg ontbeten en weer in de auto. Vandaag gaan we weer naar geothermisch gebied. We beginnen (alweer) met tanken en rijden dan weer de bergen in.

Er staat vanmorgen de grootste waterval van Ijsland op t programma, de Dettifoss. Onderweg komen we steeds meer sneeuw tegen en we beginnen ons af te vragen hoe t er in t Noorden uit ziet aangezien t er gisteren nog gesneeuwd heeft. Onderweg komen we honderden Nils Holgersson ganzen tegen die wel voor ons willen poseren.

Bij de parkeerplaats vd waterval wacht ons een verrassing; we moeten nog ruim een kilometer lopen (lees ploegen) door de smeltende sneeuw. Uitdaging voor mijn knie dus aangezien t ook niet over vlak terrein is. Met een arm van Menno die mij behoedt tegen uitglijden komen we er dan toch.

Ik vind de waterval erg tegenvallen. Hij schijnt van een andere kant veel mooier te zijn maar door de weerstoestand is dat onbegaanbaar.

We ploegen maar weer terug richting auto en komen op de terugweg twee busladingen toeristen tegen. Wij waren dus net op tijd.

De andere weg naar de waterval is een "F" weg die we zonder 4WD auto niet op mogen. En nu snappen we ook waarom:

We rijden weer verder en bedenken wat we dan nu gaan doen aangezien we niet gedacht hadden hier zo snel klaar te zijn.

We bezoeken ook nog Namarfjall. Dit is een gebied met allerlei stoomventielen en fluitpotten die 80-100 graden stoom blazen. Helaas is t wel stinkstoom. Wat een zwavellucht. Bah!!!

Hierna vervolgen we onze weg naar Reykjalid waar we drie nachten zullen blijven. Het is inmiddels ruim lunchtijd en ik besluit Menno te trakteren op lunch in t dorpje. We raadplegen tripadvisor en al snel zitten we in een gezellige bistro aan een reusachtige kipsalade (ik) en Menno een lamsburgen met patat. Ook krijgen we brood dat gebakken is in de hitte van de grond.

Als we uitgegeten zijn is t weer helaas omgeslagen en is de voorspelde regen/hagel/sneeuw er inderdaad en besluiten we t voor gezien te houden voor vandaag en in te checken.

In t appartement gaan we lekker warm douchen (met thermaal zwavelwater) en hangen we de rest vd middag en avond wat rond en rusten we uit.