Laatjeennootje.reismee.nl

Walvis ahoy!

Nog niet helemaal wakker springen we om 07:00 uur in de auto. Op naar t hoge noorden.

Vandaag gaan we op walvistocht vanuit Husavik. Even later worden we wakker gehobbeld als de asfaltweg over gaat in een gravelweg.

Ruim op tijd komen we aan in t havenstadje waar we alvast het lieve kleine haventje verkennen. Een kwartier te vroeg ontmoeten we de kapitein en gids van onze tour. t Blijkt dat we de enige twee zijn die meevaren op dit tijdstip. Lucky us.

We krijgen extra warme poolpakken en een reddingsvest en dan op naar de RIB.

Aangezien we nog steeds geen puffins hebben gezien vraag ik of ze die hier in de buurt hebben en ja hoor, als eerste varen we naar puffin island. Onderweg zien we al een porpoise (een klein soort dolfijn). Op t eiland zelf zit niet zoveel maar als de boot draait zien we ze. Duizenden puffins die aan t vissen zijn in zee. De hele zee zit er hier vol mee.

En ze zijn inderdaad zo onhandig en grappig als we al gelezen hebben. Ja ze kunnen vliegen maar wel een beetje als een merel die t net leert. Veel flapperen en weing effect.

We blijven hier enige tijd ronddobberen en schieten veel foto's.

Dan racen we naar de andere kant van de baai en al snel zijn we in de verte iets spuiten. Jawel hoor. Dit is de eerste humpback whale van vandaag.

We volgen deze een tijdje en dan varen we een minuut en dan zijn er nog twee. Ze zijn helemaal niet verlegen deze dieren. Soms komen ze naast de boot boven en moeten we oppassen dat t fototoestel niet nat wordt als ie z'n staart uit t water tilt. Wat een schouwspel dit.

Na ruim twee uur tussen de walvissen zit onze tijd erop en zetten we koers richting haven. De kapitein wil z'n snelle boot nog even showen en met 40 knopen (75 km/uur) en lekker veel bochtjes draaien voor n nog sneller effect bereiken we veel te snel de haven weer. Met deze geweldige tocht kunnen we nu weer een oceaan van onze lijst afstrepen. Ook de noordelijke ijszee is nu door ons bevaren.

We halen vers stokbrood en smeerkaaspuntjes in een buurtwinkeltje en een heerlijke appeltaart die Menno aan z'n moeders beroemde appeltaart doet denken en lunchen in de auto (buiten is t 2 graden en veel te koud).

We rijden weer terug naar ons dorpje waar ik 's middags ff bij moet komen van alle drukte van de afgelopen dagen (en t reistabletje zal ook wel een rol spelen in de dufheid). Menno bewerkt ondertussen de foto's en maakt avondeten (lekker rijst met zoetzure saus en verse ananas) en 's avonds voel ik me weer helemaal helder en gaan we er nog ff op uit.

Dicht in de buurt zitten een heel stel pseudokraters. Skutustadagigar. Hier wandelen we een half uurtje rond en genieten van de stilte en de vogelgeluiden. Al met al weer een hele geslaagde dag.