Laatjeennootje.reismee.nl

Spook in sneeuwstorm

Als we vanmorgen wakker worden is t beduidend minder licht dan de afgelopen week. We doen de gordijnen open en ja hoor.... typisch Ijslands weer. Het is een mix van hagel, sneeuw en regen dat ze naar beneden kwakken. We treuzelen lekker met opstaan, gaan uitgebreid douchen en ontbijten maar dan willen we toch nog wel wat zien in de buurt.

We rijden naar de Krafla vulkaan waar we de Viti krater met kratermeer en de lavafields willen bekijken. Als we in de buurt komen worden de sneeuwmuren langs de kant vd weg steeds hoger en opeens houdt de weg gewoon op!!! We kunnen de krater al zien liggen achter een ijsmuur. Menno gaat t erop wagen en ik blijf voorzichtig met m'n knie ( en vindt t veel te koud aangezien t ook nog eens heel hard sneeuwt) en probeer de auto alvast te keren op t smalle weggetje.

Na ongeveer een kwartier komt er een wit spook naar de auto gewaggeld. Helemaal verkleumd laat ik 'm binnen en hij laat op foto's zien wat hij net bekeken heeft. Hmm je kunt nog net zien dat t een vulkaan lijkt.

De lavafields zijn helmaal niet zichtbaar onder de sneeuw dus we rijden maar weer verder.

Dan komen we in gebied waar de grond warmer is want er ligt bijna geen sneeuw meer en de heuvels roken.

We stoppen bij een ondergrondse grot waar heet water door stroomt. Menno voelt eraan en brandt zijn handen bijna. Best bizar wat hier allemaal onder de grond gebeurt.

Verderop komen we weer schaapjes op de weg tegen en we schieten weer wat plaatjes. Wat zijn ze toch snoezig.

Dan door naar Dimuborgir. Hier kun je de afgekoelde lavastromen nog goed herkennen. We wandelen wat door dit gebied en klauteren in de lavarotsen.

Dan gaat t weer harder regenen/sneeuwen en we besluiten t op te geven voor vandaag. Helemaal koud bakken we in ons huisje de macaroni op. Hopelijk morgen weer beter weer.