Laatjeennootje.reismee.nl

Fun with sheep

Gisteren waaide t zo extreem hard dat we onze plannen maar gewijzigd hebben. We zouden eigenlijk met de boot naar t eiland Grimsey varen wat een eind boven Ijsland ligt om zo ook in de poolcirkel geweest te zijn. Maar.... windkracht 9 met regen en temperaturen van rond de 5 graden leek ons toch niet zo'n goed plan. We hadden geen zin om doodziek op een boot te zitten.

Aangezien er verder net zoveel te doen was in dit gebied hebben we er een echte rustdag van gemaakt. Menno heeft de tv gemolesteerd zodat we via onze memorystick filmpjes vanuit bed konden kijken en we hebben drie keer in de hottub gezeten. Je zou t bijna vakantie noemen.

Vandaag moeten we weer een heel stuk rijden. Ongeveer 250 km dus we zijn alweer vroeg op. Hup alles weer de auto in en op weg.

Eerst ff een omweg langs Akureyri voor boodschappen aangezien de volgende plaatsen alleen maar tankstationwinkeltjes hebben. Met volle achterbak vervolgen wij onze weg niemandsland in.

Het waaien zal vandaag nog erger worden en we besluiten de binnenland route te nemen ipv de fjordenroute. t Blijft goed twee handen aan t stuur houden en ik en ben dan ook blij als we twee uur later bij ons eerste stoppunt aankomen.

Jawel..... een waterval. Hier eten we ons stokbrood met smeerkaaslunch weer op en Menno riskeert z'n leven weer door heel eng op de glibberige stenen voor de waterval te balanceren.

Onderweg verstoren we een ganzenvergadering en voeren een appeltje aan een stel paarden.

Hierna weer door, nu naar ons appartementje voor de komende twee nachten. We eten onze pizza's vroeg op en gaan dan weer op pad.

Zeehonden spotten!!!

Er zijn drie plaatsen langs dit fjord waar je een beetje makkelijk bij de zee kunt komen en vol goede moed gaan we op pad. Hopelijk vinden de zeehonden de harde wind niet erg en laten ze zich zien.

De geplande rijtijd wordt al snel verdubbeld omdat de weg weer overgaat in gravel. We hobbelen en bobbelen en ontwijken tientallen schapen voor we bij de eerste plek zijn.

We moeten nog tien minuten lopen en dan komen we bij een soort strandje met een extra rotspartijtje vlak voor de kust. Er zitten vooral veel vogels maar als we goed kijken en inzoomen met ons fototoestel zien we toch echt een paar zeehonden liggen. Ook zien we een enkel kopje boven t zeewater uitkomen.

Op naar de volgende plek een paar kilometer verderop.

Weer een hoop loslopende schaapies waarvan er een lammetje zo schrikt van de auto dat ie in plaats van wegrent midden op de weg een paar keer gek in de lucht springt. Maffe beesten!

Bij de plek aangekomen hangen er grote verbodsborden. Ivm t vogelbroedseizoen mogen we er niet in.

t Wordt inmiddels alweer vloed en we besluiten terug te gaan naar ons huisje.

Morgen hopelijk als t weer beter wordt nieuwe kansen.