Laatjeennootje.reismee.nl

Daar gaan we weer

Gistermiddag met een half uur vertraging geland op de luchthaven van Reykjavik na een korte vlucht van net drie uur. Dat waren we wel langer gewend.

Binnen een half uur hebben we de koffers en worden we naar t autoverhuurbedrjf gebracht. Weer tien minuten later hebben we een gloednieuwe Ford Focus onder onze kont ( hij heeft wel al 79 km op de teller) en gaan we op weg. Eerst ff naar Reykjavik droogpakken passen en boodschappen doen en dan door naar onze eerste overnachtingsplek van deze reis. Selfoss.

Dit is echt een heel aardig huisje met als kers op de taart een hottub op t terras waar we uiteraard nog ff in gaan zitten

Vanmorgen vroeg naar de bakker geweest voor onze lunch die we vandaag mee moeten nemen.

We gaan vandaag naar Thorsmork met een superjeep.

We vertrekken op tijd naar t ontmoetingspunt. De Seljalandfoss. Een foss is een waterval. We gaan deze vakantie veel op fossenjacht. We hebben mazzel met t weer, de zon schijnt en t is wel 12 graden wat voor hier heel lekker is. We lopen wat heen en weer voor de waterval en proberen de japanse toeristen te ontwijken die zoals gewoonlijk weer rare dingen uithalen voor hun foto's. Menno loopt ook even achter de waterval waar je kan komen door over hele gladde stenen heen te glibberen.

Om half 12 zien we de superjeep van Extreme Iceland en gaan we op pad.

Al snel komen we op een gravelweg waar de jeep even stopt om wat lucht uit zijn banden te laten om minder te hobbelen.

Na ongeveer een half uur rijden komen we bij een gletsjer waar we heen kunnen lopen. ER wordt verteld dat dit de gletsjer is waaronder de vulkaan in 2010 is uitgebarsten. Het stukje grond waarop we lopen is dus pas 6 jaar geleden gevormd. Best bizar.

We lopen naar de gletsjer toe waar we in een ijsgrot onder de gletsjer kunnen staan. Erg cool.

We rijden na nog een korte wandeling verder Thorsmork in naar een canyon. Hier lopen we via de canyon naar een waterval. Om hier te komen moeten we over rotsen klauteren, door t water waden en over een ijsplaat lopen en dan ook nog onder de waterval door. :)

Hierna rijden we weer verder door diverse rivieren en over rotsige wegen waar alleen voertuigen met hele grote wielen en 4wheeldrive kunnen komen. Als laatste steken we de Krossa rivier over. Dit is wel de grootste van allemaal .... maar we halen de overkant waar we wederom een trail kunnen lopen ditmaal helemaal de berg op naar t uitkijkpunt over t hele gebied.

Ik ga niet mee en blijf lekker in t zonnetje zitten. (zelfs zonder jas nu)

Menno komt na ruim anderhalf uur helemaal bezweet en uitgeput weer beneden aan. Maar wel met hele mooie foto's.

De terugweg begint en we rijden weer terug door alle rivieren.

Net voor we weer op asfalt komen moet er ook weer lucht terug in de banen en terwijl dit gebeurt zien we dat er op een brug over de rivier een heleboel paarden naar de overkant vervoerd worden. Echt een heel mooi gezicht.

We stoppen nog een keer bij een andere waterval verscholen in een rots en dan zit de excursie er al weer op.

We lopen nogmaals langs de waterval van vanmorgen. Het is nu al laat op de dag en alle toeristen zijn al weg en t is nu nog mooier weer. De zon staat op de waterval en dit betekent dat er een regenboog ontstaat.

Hierna rijden we weer een uur terug naar Selfoss waar we rond half negen aankomen. We halen nog ff snel een diepvriespizza in de supermarkt die we snel in de oven gooien.

We sluiten de avond af met de hottub. Het zonnetje schijnt nog steeds terwijl t al na tienen 's avonds is. Het blijft raar dat t zo lang licht blijft hier.