Laatjeennootje.reismee.nl

Naar het 'zonnige' zuiden

's ochtends nog een keer in de hottub terwijl Menno de koffers inpakt. Nadat we boodschappen hebben gedaan en getankt hebben rijden we richting t zuiden.

Als eerste gaan we weer op fossenjacht. Ditmaal naar de 'wie is de mol' waterval.

Als we daar aankomen is t zonnetje net gaan schijnen en we hebben weer de waterval er opstaan met regenboog. Menno besluit via de trappen omhoog te klimmen om te kijken of Art boven op hem wacht (helaas).

Hierna rijden we door naar de Solheimasjokull. Dit is een gletsjer waar je makkelijk naartoe kunt wandelen.

Via een rotspad komen we aan bij de gletsjer en gaan er even opstaan om te voelen hoe dat is. Ook willen we t ijs aanraken. Het ijs vd gletsjer is in ijsland veel zwarter dan in andere landen vanwege de vulkanische as die erin zit. Wat een megagroot ding is zo'n gletsjer en wat zonde dat ze nu zo hard smelten.

Hierna eten we in de auto ff snel onze lunch en dan door...

We rijden nu naar Dyrhólaey waar als we geluk hebben de puffins thuis zijn. We hebben dubbel pech. Als we er bijna zijn barst er een wolkbreuk los en daalt de temperatuur naar zo'n twee graden. En een wind. Wow!!!

We waaien bijna van de rots af. Ook zijn de puffins niet thuis (ze vinden t denk ik ook te koud). Ik zie er een op een rots zitten maar tegen de tijd dat ik t fototoestel uit de waterdichte hoes heb gepakt is ie 'm gesmeerd. We besluiten de puffintocht te staken en gaan op zoek naar ons chaletje voor de nacht.

Eenmaal daar aangekomen gaan we staan weken onder de douche en dan snel ons warme bed in. Hopelijk morgen beter weer.