Laatjeennootje.reismee.nl

Het hoge noorden

Vandaag gaat de rit alweer langs een foss. Ditmaal de godafoss. Deze lijkt wel wat op de niagara maar dan wat kleiner. We zien m alweer van ver als we aan komen rijden. Hij wordt steeds indrukwekkender als we dichterbij komen. We parkeren de auto aan een kant en lopen erheen.

De weergoden zijn ons alweer goed gezind en na de juiste hoek zoeken zien we deze waterval dan ook met regenboog.

We lopen weer terug en passeren daarbij een kleinere waterval: de Geitafoss. Ook deze met regenboog.

Dan lopen we over een hoge brug over de rivier heen wat ook weer mooie uitzichten geeft.

De godafoss vanaf de andere kant is iets minder spectaculair.

We tanken de auto vol en rijden verder richting Akureyri. Dit is de tweede grote stad van Ijsland. Hier gaan we weer boodschappen inslaan voor de komende dagen want in ons volgende plaatsje hebben ze helemaal niks behalve een cafeetje.

We scoren weer lekkere ham/smeerkaasbroodjes bij de lokale bakker en net voordat we wegrijden scoor ik nog een lekker subway broodje als lunch om straks lekker aan n fjord op te eten.

We rijden nog een uurtje door maar komen nergens dichtbij de waterkant. Wel komen we vlakbij onze eindbestemming nog een verrassing tegen. We hadden de eenbreed bruggen al gehad maar nu kregen we een eenbreed tunnel van 3,4 kilometer terwijl er wel aan beide kanten verkeer door gaat. Uit t ijslands kunnen we opmaken dat t tegemoetkomend verkeer voorrrang heeft en er zijn elke 200 meter vluchthavens waar je zo'n auto af kunt wachten. Best een beetje spannend voor de eerste keer helemaal omdat er ook bochten in zitten en je lang niet altijd t tegemoetkomend verkeer aan ziet komen.

Veilig komen we aan de andere kant vd berg en dan zijn we gelijk in t plaatsje waar we moeten zijn: Olafsfjordur. Duidelijk een vissersdorp want zodra we binnenrijden komt de vislucht je al tegemoet. We checken in in een leuke cabin die aan t water staat. Met als bonus een grote hottub waar we lekker de hele avond in ronddobberen terwijl we de voetbalwedstrijd en t langskomend verkeer bekijken. Best uit te houden zo en dan te bedenken dat we hier drie nachten blijven en niet veel op de planning hebben staan. Lekker ff uitrusten.